Сторінка асистента вчителя






ПРО АСИСТЕНТА ВЧИТЕЛЯ ТА ЛОГОПЕДА

✔ Які обов’язки в асистента вчителя? Чи має він виконувати домашні завдання з дитиною?

Відповідно до пункту 17 “Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти“: “організацію інклюзивного навчання учнів забезпечує асистент вчителя, посадові обов’язки якого визначаються його посадовою інструкцією, що затверджується керівником закладу освіти відповідно до вимог законодавства”.

Тож вичерпно посадові обов’язки кожного асистента вчителя визначені у його посадовій інструкції, з якою працівник ознайомлюється при зарахуванні на посаду. Посадові обов’язки можуть дещо різнитися у тому чи тому закладі освіти, проте їхній основний зміст описаний у листі МОН “Щодо посадових обов’язків асистента вчителя“.

Зокрема, у листі вказано, що у посадові обов’язки асистента вчителя входить:

✔ “забезпечує соціально-педагогічний супровід дитини з особливими освітніми потребами: разом із вчителем класу виконує навчальні, виховні, соціально-адаптаційні заходи, запроваджуючи ефективні форми їх проведення, допомагає дитині у виконанні навчальних завдань, залучає учня до різних видів навчальної діяльності;

✔ у складі групи фахівців бере участь у розробленні та виконанні індивідуальної програми розвитку дитини;

✔ адаптує навчальні матеріали з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності дитини з особливими освітніми потребами”.

У методичних рекомендаціях на 2023/2024 навчальний рік фахівці МОН окремо наголошують на посадових обов’язках асистента вчителя при дистанційному навчанні. Серед інших визначають такі:

в умовах організації дистанційного навчання асистент вчителя… забезпечує навчання учня з особливими освітніми потребами, у тому числі за потреби здійснює в межах свого педагогічного навантаження індивідуальне підключення поза часом уроку, який здійснюється онлайн, та надає додаткові пояснення, виконує разом з дитиною домашні завдання, які були їй не зрозумілі“.

Отже, асистент вчителя має адаптувати навчальні матеріали (у тому числі й домашні завдання) до індивідуальних особливостей дитини, аби вона могла самостійно виконати завдання, чи у межах свого педагогічного навантаження разом із дитиною виконати ті завдання, які були дитині незрозумілі.

✔ Чи має асистент вчителя проводити індивідуальні, чи корекційні заняття з дитиною з ООП? Чи може асистент вчителя забирати дитину з уроку для індивідуальної роботи?

Обов’язками асистента вчителя проведення корекційних занять не передбачено. Конкретно про свої обов’язки кожен асистент вчителя може дізнатися із посадової інструкції, яка має бути затверджена керівником закладу освіти й обов’язково надана для ознайомлення працівнику під час зарахування на посаду. Орієнтовні посадові обов’язки асистента вчителя описані у листі МОН №1/9-675 від 25.09.2012 року “Щодо посадових обов’язків асистента вчителя“.

Відповідно до пункту 13 “Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти“: “психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові заняття проводяться фахівцями з-поміж педагогічних працівників закладу освіти, педагогічними працівниками вчителями-дефектологами (вчителем-логопедом, сурдопедагогом, тифлопедагогом, олігофренопедагогом), які введені до штату закладів освіти відповідно до типових штатних нормативів закладів загальної середньої освіти та/або додатково залученими фахівцями, з якими заклад освіти або відповідний орган управління у сфері освіти укладають цивільноправові договори”.

Перелік фахівців, які можуть проводити додаткові психолого-педагогічні й корекційні заняття з учнями з ООП, можна знайти у додатку до Порядку надання субвенції учням з ООП.

Якщо ж асистент вчителя має відповідну кваліфікацію, яка відповідає потребам дитини з ООП згідно з її індивідуальним планом розвитку, він може проводити такі корекційні заняття за договором цивільного-правового характеру. Втім, обсяги таких послуг не повинні перевищувати 12 годин на тиждень (480 годин на рік), якщо працівник за основною посадою отримує повний посадовий оклад (лист МОН № 1/1274-23 від 27.01.23 року “Про право працівників закладів освіти займатися викладацькою діяльністю у своєму закладі освіти“).

Психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові заняття можуть проводитися в індивідуальній чи груповій формі. Розклад таких занять має узгоджуватися з розкладом навчальних занять класу. Складає та затверджує цей розклад керівник закладу освіти або уповноважена ним особа (абзаци 2, 5, 6 пункту 11 “Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти“).

✔ Чи можна призначити одного асистента вчителя у два класи одночасно – по 0,5 ставки у двох класах? Чи можна ділити ставку асистента вчителя між двома педагогами?

Варто нагадати, що у 2018 році внесено зміни до Типових штатних нормативів закладів загальної середньої освіти. Цими змінами запроваджено нову норму - 1 ставка асистента вчителя на один інклюзивний клас замість попередньої норми - 0,5 ставки на клас (наказ МОН від 06 грудня 2010 року № 1205 “Про затвердження Типових штатних нормативів закладів загальної середньої освіти“).

Асистент вчителя може працювати у двох класах по 0,5 ставки, якщо це дозволяє розклад навчальних занять. Тобто, якщо заняття, на яких має працювати асистент вчителя, не відбуваються паралельно одночасно у двох класах.

Нормативних актів, які забороняють ділити ставку асистента вчителя, – немає. Відповідно, ставка може розподілятися між двома працівниками.

✔ У яких нормативних документах можна знайти роз’яснення щодо обліку робочого часу асистента вчителя? Скільки годин має працювати асистент кожного дня на ставку? Що входить у 25 годин навантаження асистента вчителя – лише уроки чи й робота з документацією?

✔ Яким має бути тижневе годинне навантаження логопеда?

Посади асистента вчителя та логопеда належать до категорії педагогічних працівників (перелік посад педагогічних та науково-педагогічних працівників).

Що стосується педагогічного навантаження логопеда, то його діяльність регламентується тією ж статтею закону, що й інших педагогів, наприклад, предметників. Педагогічна діяльність вчителя включає “діяльність у межах його педагогічного навантаження, норма якого на одну тарифну ставку становить 18 навчальних годин на тиждень” (частина 3 статті 24 Закону України “Про повну загальну середню освіту“).

Що стосується педагогічного навантаження асистента вчителя інклюзивних класів шкіл, то воно визначене в окремій статті закону (частина 4 статті 24 Закону України “Про повну загальну середню освіту“) і становить 25 годин на тиждень, що є тарифною ставкою.

Проте, педагогічне навантаження - це не весь робочий час педагогічного працівника.

Хоча законодавство і встановлює скорочену тривалість робочого часу педагога (абзац 6 статті 51 Кодексу законів про працю України), проте не вказує, скільки саме вчитель має працювати. Визначено лише максимальне навантаження працівників загалом - тривалість робочого часу не може перевищувати 40 годин на тиждень (стаття 50 Кодексу законів про працю України).

Чинне законодавство не містить пояснення, що саме охоплює термін “педагогічне навантаження”. Заведено вважати, що це час, який вчитель проводить безпосередньо з учнями. Проте інша діяльність педагога (робота з документами, спілкування з батьками, наради тощо) часовими рамками не унормована. Про це ми докладно розповідали в аналітичному матеріалі “Учитель перебуває в школі “скільки треба”: порівняння робочого навантаження вчителів в Україні та в Європі”.

Тож можна сказати, що асистент вчителя має витратити щонайменше 25 годин на тиждень на педагогічну діяльність (логопед, відповідно, - 18 годин) та достатню кількість годин для виконання інших обов’язків, передбачених посадовою інструкцією. Але загалом асистент вчителя, логопед чи інший педагог мають працювати не більше 40 годин на тиждень. Нормативні акти також не конкретизують, як саме ці години мають розподілятися між робочими днями тижня.

А ще в нормативних актах немає чіткого переліку документів, які має вести асистент вчителя. Втім, такий перелік може містити посадова інструкція, яку затверджує керівник закладу.

✔ Раніше було чітко вказано, що педагогічне навантаження фахівців ІРЦ, які надають психолого-педагогічну допомогу дітям з особливими освітніми потребами, становить 18 годин на тиждень для безпосередньої роботи з такими дітьми. З 28 липня 2021 року такої норми немає. Що це означає? Яким зараз має бути тижневе годинне навантаження працівників ІРЦ?

Так, до “Положення про інклюзивно-ресурсний центр” внесли зміни, які фіксують скорочений робочий тиждень працівників, проте не визначають, яка частина цього часу має бути зайнята педагогічним навантаженням:

Тривалість робочого тижня педагогічних працівників інклюзивно-ресурсного центру, в тому числі його керівника, становить 36 годин на тиждень та включає час, необхідний для виконання ними завдань інклюзивно-ресурсного центру, визначених цим Положенням, та посадових обов’язків, передбачених трудовим договором та/або посадовою інструкцією, зокрема:

✔ проведення комплексної оцінки;

✔ здійснення системного кваліфікованого супроводу;

✔ надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг;

✔ провадження інших видів діяльності, що забезпечують виконання завдань інклюзивно-ресурсного центру, визначених цим Положенням” (пункт 40 відповідного Положення).

Отже, чітку кількість годин, які працівник ІРЦ має витратити на безпосередню роботу з дітьми, не визначено. Можна лише припустити, що ця кількість годин повинна залишати можливість працівнику виконувати також інші функції, передбачені посадовою інструкцією.






Зразок оформлення документації

 Вимоги до документації асистената вчителя 
в 2019 - 2020 н.р.
Запитання щодо документації асистента вчителя в інклюзивному класі одне з найпоширеніших та мало унормоване в українському законодавстві. На сьогодні немає чітко затвердженого переліку обов’язкових документів для асистента вчителя. Чому так? Відповіді можна знайти в наказі МОН від 25 червня 2018 №676 року “Про затвердження інструкції з діловодства у закладах загальної середньої освіти”.
Отже, нова Інструкція унормовує загальні засади ведення діловодства у закладах загальної середньої освіти. Відповідно, на її підставі заклад освіти затверджуватиме власну.
Такий підхід максимально розширює повноваження й індивідуалізує потреби закладу освіти в документуванні інформації, пов’язаної з прийняттям управлінських рішень, й убезпечує освітян від надмірних вимог щодо обов’язкового зберігання документів, що втратили актуальність.
Інструкція не містить переліку обов’язкової для закладів освіти ділової документації.
Що ж потрібно для роботи асистента вчителя?


1.              ІПР. Основний документ (річний план роботи асистента вчителя) – індивідуальна програма розвитку, яку пишуть на кожну дитину з ООП індивідуально впродовж 2-х тижнів від початку навчання (“Примірне положення про команду психолого-педагогічного супроводу”, наказ МОН від 08.06.2018, №609). Асистент вчителя разом з вчителем класу оцінює рівень досягнення кінцевих цілей навчання, передбачених ІПР.
2.              Зведена таблиця (розклад уроків / вид діяльності). Оскільки допомога асистента вчителя може бути необхідна не на всіх уроках, у зведеній таблиці (розкладу та видів діяльності) можна відзначати, на яких саме уроках асистент вчителя має активно працювати в класі, а на яких може займатись адаптацією матеріалів та заповненням необхідних документів.
Приклад таблиці







3.              Графік роботи асистента вчителя (залежно від робочого навантаження). На кожен інклюзивний клас виділяється ставка асистента вчителя в розмірі 25 годин на тиждень. Цю ставку можуть між собою ділити два асистенти вчителя, відповідно по 12,5 годин на тиждень. У такому випадку буде зручно вести графік роботи асистентів вчителів.
Приклад графіку роботи двох асистентів в одному класі
Розклад роботи асистентів вчителя 1-Б класу (асистент вчителя – X, асистент вчителя – Y)



















4.              Журнал спостереження. Одними з основних функцій асистента учителя є:
– спостереження за дитиною з метою вивчення її індивідуальних особливостей, схильностей, інтересів та потреб;
– оцінка (спільно з вчителем) рівня досягнення кінцевих цілей навчання, передбачених ІПР;
Для збору цієї інформації доречно вести журнал спостереження. Стандартизованої форми такого журналу немає. Ми пропонуємо вам свій варіант такого журналу.


Приклад журналу спостереження



 Варто зауважити, що зміст журналу може змінюватись залежно від цілей спостереження. Для кожної дитини рекомендовано вести індивідуальний журнал спостереження.
5.              Портфоліо дитини – папка з роботами дитини (малюнки, аплікації, робочі зошити, роботи на роздруківках). Усі матеріали, які допоможуть визначити прогрес дитини в освоєнні навичок наприкінці певного періоду (півріччя або навчального року).

 Варто зазначити, що перелік усіх необхідних документів для ведення асистентом вчителя, може бути вказаний в його посадових обов’язках.


Щоденник асистента вчителя ведеться у довільній формі, у ньому фіксуються як і щоденні успіхи учня, так і складнощі, з якими зустрічався учень під час уроків. До вашої уваги пропоную зразок ведення щоденника із методичного посібника:



Немає коментарів:

Дописати коментар